Circulaire gebiedsontwikkeling ‘Op Dreef’

Opdrachtgever:  Gemeente Waddinxveen

Uitdaging

Circulariteit is het leidende principe voor ‘Op Dreef’, een gebied in Waddinxveen wat ontwikkeld gaat worden tot een woongebied gericht op betaalbaarheid en zorg. Samen met Phi Factory als hoofdaannemer en Adjust zijn we gevraagd om te adviseren en onderwijzen in het aanbestedingsproces voor een circulaire wijk. Urban Matter had hierbij de rol om de circulaire randvoorwaarden voor de aanbesteding in kaart te brengen en draagvlak te creëren bij gemeente, inwoners en overige stakeholders. Ons eigen team bestond daarbij uit Simone Merckel, Mirjam Schmüll (Brokkenmákers), Dieuwertje Bakker en Stef Weekers.

Aanpak

Wij geloven in een integrale benadering van gebiedsontwikkeling. Om een toekomstbestendige prettige woonwijk te realiseren moet je koppelkansen creëren tussen de verschillende thema’s (zoals lokale economie, gezondheid, energie en gemeenschapszin). Dat lukt alleen als je continue de verschillende ontwikkeldoelen blijft afwegen en inzicht hebt in de circulaire kansen, ambities en te nemen besluiten. Via diverse workshops komen we tot een scherpe, breedgedragen visie circulaire gebiedsontwikkeling. En daarmee stellen wij een afwegingskader op voor de aanbesteding.

Resultaat

Een visiedocument over ‘Op Dreef’ in 2030 dat de circulaire principes borgt, inclusief een proces om elke stap te evalueren, bij te sturen en te innoveren. Dit droombeeld bevat tevens een kansenoverzicht en een integraal en gevalideerd afwegingskader, dat later in het proces door Adjust Consulting gebruikt zal worden voor de beoordeling van marktpartijen en inschrijvingen.

Het afwegingskader dient ook als een uitgangspunt voor kennisdeling door de hoofdaannemer van dit project: Phi Factory. Zij borgen de geleerde lessen in leerprogramma’s die afgestemd zijn op verschillende stakeholders in het gebied en binnen de gemeente. Met een online gamification leerplatform integreren ze het leerproces op een manier die uitdaagt, enthousiasmeert én activeert.