Herijking van Gebiedsstrategie ‘Oostzijderpark’

Opdrachtgever: Gemeente Zaanstad

Uitdaging

Een bereikbare, levendige, groene en sociale wijk waar mensen zich thuis voelen. Dat is de gezamenlijke ambitie van de ontwikkelaars van dit grote, gemengde nieuwbouwproject in Zaanstad. Om de sociale waarde van Oostzijderpark optimaal te realiseren, is Urban Matter gevraagd om de gebiedsstrategie te herijken. Dat is gewenst omdat het initiële concept niet meer aansluit bij de diversiteit in het gebied.

Aanpak

Als Urbanisators consulteren we altijd eerst de bewoners en gebruikers van een gebied. Ook in dit geval hebben we (i.s.m. Het Bureau voor Conceptuele Zaken) een sessie met lokale partijen georganiseerd om samen de identiteit van de locatie vast te stellen. Uit de waardevolle output hebben we een voorlopig concept voor de herijking weten te ontwikkelen. Een lokaal impactvol vertrekpunt voor deze nieuwe sociale wijk, die valt of staat met de juiste exploitatie en een breed draagvlak. Om iedereen mee te krijgen in het juiste verhaal, is marketingcommunicatie essentieel. Advies op dat aspect is tevens onderdeel van onze opdracht.

Resultaat

In deze fase hebben we in co-creatie met stakeholders het DNA-profiel van Oostzijderpark in een conceptversie opgesteld en getoetst. Daaruit is een manifest geformuleerd om de (toekomstige) eigenaren te verbinden aan de nieuwbouw, met een sterkere verankering in de directe omgeving van het gebied. Dit manifest is een teken van de gecreëerde verbinding tussen de lokale stakeholders. Misschien wel de belangrijkste sleutel voor een succesvolle implementatie van de gebiedsstrategie.

Om de uitslag van de workshops te staven met data, hebben we Honeyspot aangesloten. Met hun bewonersprofielen wordt een nog concreter beeld geschetst van de behoeften van toekomstige bewoners.  Het manifest wordt vervolgens verder ten uitvoer gebracht door o.a. het oprichten van een gebiedsvereniging en de invulling van de (maatschappelijke) voorzieningen in de wijk.