URBAN MATTER Concepts gebruikt deelauto

Bij URBAN MATTER Concepts streven wij naar een gezonde en sociale stad. Een leefomgeving waarbij de bewoner centraal staat. Wij geloven dat deelauto´s hierbij kunnen helpen.

Deelauto’s als tool voor de gezonde stad

Momenteel neemt gemotoriseerd verkeer namelijk nog 50 tot 70% van de openbare ruimte in steden in beslag (Colville-Andersen, 2018). En 95% van de tijd wordt deze (sociale) ruimte op straat bezet door geparkeerde auto’s (Bates & Leibling, 2012). Stelt u zich eens voor wat er met deze ruimte gedaan zou kunnen worden voor de bewoners. Meer ontmoetingsplekken, meer woningen, meer groen… Genoeg ruimte voor verbetering dus. 

Maar hoe kunnen we dit veranderen?

Deelauto’s zien we al op veel plekken terug. Maar momenteel worden ze nog te weinig gebruikt, meldde het AD.  Toch zijn deelauto’s een veelbelovende tool om de auto een minder dominante plek te laten innemen in woonwijken. En zo dragen deelauto’s bij aan een inclusieve, gezonde en klimaatvriendelijke leefomgeving. Lees dit ook maar terug in de column over de beweegvriendelijke wijk en lokaal leven. Lokaal leven betekent ook dat we minder gehecht zijn aan een eigen auto voor de deur. Toch is helemaal zonder auto vaak simpelweg nog niet aantrekkelijk. Maar… deelauto’s bieden een oplossing voor de eerste stap. Deelauto’s verlagen de drempel om geen eigen auto aan te schaffen. Of in ieder geval geen tweede. En wanneer we deelauto’s meer gaan gebruiken, komen er meer parkeerplekken vrij. En ook die ruimte kan worden benut voor gezond stedelijk leven.

Practice what you preach? Zeker!

URBAN MATTER Concepts is daarom sinds kort de trotse gebruiker van een Lyncko deelauto. Lynck & Co biedt een platform waarbij het delen van een auto heel makkelijk wordt. Via de mobiele app kun je eenvoudig auto’s uitwisselen met leden van de Lynk & Co community. Wilt u ook uw steentje bijdragen aan een duurzamere en gezondere stad? En tegelijkertijd kosten besparen? Wordt ook lid van de Lynck & Co community en ga voor de deelauto! Wie weet, rijden we binnenkort in dezelfde auto.

 

Bates, J., & Leibling, D. (2012). Spaced Out: Perspectives on parking policy. RAC Foundation. https://www.london.gov.uk/sites/default/files/gla_migrate_files_destination/Bates%20J%20and%20Leibling%20D%202012%20Spaced%20Out%20Perspectives%20on%20parking%20policy.pdf

Colville-Andersen, M. (2018). Copenhagenize: the definitive guide to global bicycle urbanism, Washington, DC, Island Press https://www.researchgate.net/publication/326374876_Copenhagenize_The_Definitive_Guide_to_Global_Bicycle_Urbanism

Lyncko. https://www.lynkco.com/nl-nl/sharing?gclid=Cj0KCQjw5oiMBhDtARIsAJi0qk0CXgQ4QwDVsZSbBWueMRdHuzEcY3woEQ8uL3Ts7f3gxTqm-WyKghAaAsgvEALw_wcB

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *